Sunday, September 7, 2008

Hidup seorang Pejuang

Oleh: Mohd Fariqul Amin Bin Mohd Rosli
Koordinator Penerangan PERSADA

Assalamualaikum.

Hidup sebagai seorang pejuang memang memerlukan banyak pengorbanan. pengorbanan tersebut tidak kira sama ada dari segi masa, kewangan, harga diri dan sebagainya. Pengorbanan dari segi masa memang perlu kita sedia maklum. Gerak dakwah Islam tidak akan terlaksana sekiranya umat Islam tidak mahu meluangkan masa untuk terlibat dalam gerak kerja Islami. kita perlu tahu bahawa harakah dakwah tidak akan terlaksana selagi mana seseoang itu masih berada di kamarnya atau dalam kata yang mudah, tidak berganjak dari tempat tidurnya. Kita dapat lihat bagaimana Al Syahid Syeikh Ahmad Yasin yang kita sedia maklum akan keadaannya yang lumpuh namun beliau tetap keluar dari tempat tinggalnya untuk tujuan menyeru manusia kepada kesatuan dan bergerak memartabatkan Islam. Dan hasilnya HAMAS telah mempu menggerunkan pihak musuh Islam. Padahal pemimpin nombor satunya adalah seorang yang lumpuh.

Hal inilah yang telah saya bicarkan bahawa untuk terlibat sebagai seorang daie atau pemuda yang memperjuangkan Islam, seseorang itu tidak dapat tidak, secara pasti dan pastinya mereka perlu turun dan bersama dengan harakah yang ada. Selagi mana kita(umat Islam) hanya tahu bercakap dan berhujjah bersama rakan di bilik atau di kedai kopi, tetapi keterlibatan bersama harakahnya tidak ada, maka mereka itu hanyalah seperti meniup bangunan KLCC supaya runtuh... Secara logikanya, tidak mungkin dengan kekuatan tiupan angin dari mulut itu dapat meruntuhkan keteguhan KLCC itu. Samalah sepertimana seseorang yang berkata dia bencikan kemungkaran, keburukan dan marah terhadap sikap golongan kafir yang mempermainkan agama Islam. Sekiranya sekadar berkata-kata itu, sedikit pon tidak akan membuatkan kaum yang mempermainkan kesucian Islam tu takut apatah lagi tunduk kepada kehebatan Islam.

Untuk itu, saya menyeru kepada umat Islam untuk turut bersama dengan mana-mana gerakan Islam yang ada demi meletakkan Islam di tempat teratas. Namun matlamat keterlibatan itu perlu jelas. Juga matlamat serta arus gerak harakah itu juga perlu selari dengan Kalam Rabbani. Seekor kambing akan mudah untuk dibaham serigala sekiranya bersendirinya meragut dipadang. Lidi yang sebatang mudah dipatahkan,tetapi seikat lidi bukan setakat susah untuk dipatahkan, malah dapat mematahkan, juga dapat memberi manfaat sebagai penyapu lidi :)

Sehingga bertemu lagik untuk bicara hidup seorang pejuang yang seterusnya.. Wa ilal Liqa..

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Hidup seorang Pejuang"