Saturday, September 6, 2008

Mahasiswa bangga kejayaan pembaharuan kerajaan Kedah

Tindakan Menteri Besar Kedah menyatakan ketegasan terhadap bahawa tiada kos bawah meja bagi apa saja projek yang melibatkan kerajaan negeri dilihat sebagai langkah yang bertepatan dengan masanya. Di kala Badan Pencegah Rasuah (BPR) menyerang ahli politik samaada daripada Pakatan Rakyat ataupun Barisan Nasional, Kerajaan Negeri Kedah seharusnya lebih berhati-hati bagi mengelakkan hilangnya kepercayaan rakyat terhadap Kerajaan Pakatan Rakyat di Negeri Kedah Darul Aman. Langkah yang diambil oleh Menteri Besar Kedah ini secara tidak langsung berjaya menarik lebih ramai para pelabur ke negeri Kedah ini. Dalam perkembangan terbaru Kerajaan Negeri merancang menambah 450 ekar lagi kawasan pelaburan iaitu Fasa IV Taman Teknologi Tinggi Kulim (KHTP) dengan nilai sebanyak RM100 juta, memandangkan fasa sedia ada tidak lagi mampu menampung kehendak pelabur yang membuat permohonan.

Sebuah syarikat semi konduktor terbesar Fuji Electric Semiconductor (Malaysia) Sdn Bhd mengumumkan akan membuat pelaburan sebanyak kira-kira RM 1.4 Bilion lagi untuk tujuan pembangunan dan memantapkan sistem operasinya di KHTP.

Sebelum itu, First Solar Incorporated mengumumkan pelaburan sebanyak AS$680 juta (RM2.2 Bilion) di kawasan yang sama. Ia dijangka akan mengwujudkan lebih 2,000 peluang pekerjaan dalam bidang pengurusan, perakaunan, kejuruteraan, sumber manusia dan operasi kilang apabila keempat-empat kilangnya beroperasi sepenuhnya menjelang tahun hadapan.

Di Langkawi Permata Kedah, sebuah syarikat asing 99’ East Langkawi Living menjalin kerja sama dengan Kedah Corporation membangunkan bidang pelancongan di pulau peranginan itu. Projek bernilai RM1.9 billion itu akan dilaksanakan di Bukit Malut, Mukim Ulu Melaka.

Sebuah syarikat swasta EDEN Incorporated Berhad telah membuat pelaburan sebanyak RM100 juta untuk membina tangki tambahan di Under Water World Langkawi.

Di bidang pertanian, sebuah syarikat dari Los Angeles iaitu H&T Seafood Incorporated melabur dalam projek ternakan ikan air tawar di Tasik Pedu. Ia melibatkan 3,000 sangkar ikan berskala besar.

Sebuah syarikat dari Taiwan Ocean Ranch Limited sedang membuat pelaburan di bidang ternakan ikan dalam sangkar menggunakan teknologi Norway. Projek tersebut dijalankan di Zon Industri Akuakultur di Pulau Simpang Tiga, Langkawi.

Projek Zon Industri Petroleum Yan (ZIPY) yang dimulakan oleh kepimpinan Kerajaan Negeri yang lalu kini diteruskan dengan versi baru dengan tidak melibatkan pengambilan tanah sawah milik rakyat.

Jika dahulu pelaburan untuk ZIPY hanya berjumlah RM53 Billion, kini ianya bertambah kepada RM83 Billion, sekaligus menunjukkan keyakinan pelabur terhadap kepimpinan Kerajaan Negeri yang ada sekarang bertambah.

Melihat kepada perkembangan positif ini, mahasiswa yakin agenda perubahan yang dijanjikan oleh Pakatan Rakyat dapat ditunaikan di negeri Kedah Darul Aman. Oleh itu, pembaharuan yang dibuat ini mestilah diperkasakan dan diteruskan.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
Presiden Penaja PERSADA
www.faisalmustaffa.com

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Mahasiswa bangga kejayaan pembaharuan kerajaan Kedah"