Sunday, September 7, 2008

PERSADA: Disinilah permulaan kita

Alhamdulillah, mahasiswa Kedah sudah semakin melangkah kehadapan dengan penubuhan Persatuan Mahasiswa Darul Aman (PERSADA). Sekaligus menjadi NGO yang kedua ditubuhkan oleh mahasiswa anak negeri.

Untuk informasi bersama, NGO yang pertama adalah BERSATU Perak yang menjadi faktor pemangkin kearah penubuhan PERSADA ini.

Dengan matlamat mengumpulkan seluruh mahasiswa Kedah Darul Aman, kita mengharapkan agar atas kesepakatan ini, ukhuwah dan mahabbah (kasih sayang) antara mahasiswa anak Kedah dapat dipupuk-suburkan sesubur lautan kehijauan sawah yang terpamer di bumi Jelapang Padi ini.

Ukhuwah yang utuh dan mantap mampu mewujudkan rasa kebersamaan sesama kita juga mampu memberi kekuatan untuk kita mendepani cabaran yang bakal kita lalui kelak. Semoga kita dapat mengeratkan ukhuwah dan menggerakkan islah untuk diri kita.

Di atas kesepakatan ini juga telah membuktikan bahawa mahasiswa benar-benar mahu menyumbang sesuatu baik dari segi tenaga mahupun kritik dan saran yang bernas dari pelbagai aspek yang bermanfaat untuk kesejahteraan rakyat Kedah . PERSADA akan menjadi agen check and balance bagi kerajaan negeri Kedah, memperjuangkan hak, isu serta kepentingan mahasiswa dan masyarakat sekaligus membentuk mahasiswa minda dan jiwa negarawan.

Sesungguhnya, suara mahasiswa tidak boleh dipandang sepi dan enteng. Suara mahasiswa perlu dipandang serius dan diambil berat. Lontaran idea kritis lagi bernas daripada mahasiswa mampu menjadikan sesebuah kerajaan lebih cemerlang. Sebaliknya, amarah dan emosi mahasiswa mampu menggoncang sesebuah kerajaan.

Sahabat-sahabat anak Kedah sekalian,

Disinilah titik permulaan kita. Kitalah yang bakal mencorakkan negeri ini dan Malaysia pada masa depan. Rosak mahasiswa maka punahlah negara pada masa depan, hebat mahasiswa pada masa kini maka sejahteralah negara pada masa depan.

Kitalah harapan bangsa dan negara dalam mendepani cabaran yang mendatang. Justeru itu, ayuhlah bersama PERSADA memacu mahasiswa Kedah kearah membentuk mahasiswa minda dan jiwa negarawan.

Abdul Syakur Bin Ibrahim
http://syakuribrahimblog.blogspot.com/

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "PERSADA: Disinilah permulaan kita"