Wednesday, September 10, 2008

Pesta Ramadhan...

Assalamulaikum , Salam Ramadhan karim.

Ramadhan dating lagi, dan kita sudah masuk ke fasa yang kedua. Fasa ini kita dijanjikan pengampunan daripada Allah swt. Dan pada fasa ini kita sebolehnya perlu memperbanyakkan amalan dan taubat kita untuk dosa-dosa kita yang telah lalu. Kita perlu yakin bahawa sebanyak mana pon dosa kita, pengampunan Allah itu adalah lebih besar. Biar pon kita ini telah berulang kali melakukan dosa tersbut, namun selagi mana ada keinsafan dalam diri kita insyaallah akan diampunkan.


Walau bagaimana pun, senario pada hari ini menampakkan bahawa kita tidak terasa dengan kedatangan Ramadhan. Jika kita merenung sejenak kembali ke zaman kebangkitan Islam, Sahabat-sahabat rasulullah sentiasa ternanti-nanti kedatangan Ramadhan. Apa lagi Rasulullah sendiri. Mereka menyambut dan mengimarahkan Ramadhan bagikan ramadhan adalah pesta besar. Masing-masing sibuk ingin mencari kesempatan untuk beribadah kepada Allah. Mereka kemudiannya meninggalkan Ramadhan dengan perasaan yang sedih. Masing-masing tertanya-tanya adakah mereka bakal bertemu dengan Ramadhan akan datang atau tidak.



Lain pula halnya kita pada hari ini. Masing-masing ternanti-nanti Ramadhan. Masing-maasing apakah yang akan dijual pada pesta Ramadhan kali ini. Yang tidak minat dengan perniangaan berfikir apakah juadah untuk berbuka pada petang nanti. Pada malamnya, kita sibuk dengan hal-hal lain serta manyelesaikan kerja dan tugasan yang belum siap, kerana pada siang harinya kita isikan dengan tidur sepanjang hari. Maklumlah, tidur itu ibadah… kita juga menjadikan Ramadhan ini sebagai alas an untuk mengalak daripada sesuatu hal yang agak berat untuk dilakukan. Pada hal, kita malas…


Merenung ke dalam diri sendiri, marilah kita bersama mencari apakah terdapat bintik-bintik hitam kekotoran pada diri kita. Sekiranya ada, marilah kita menggunakan Ramadhan ini sebagai pentas atau medan untuk kita cucikannya. Moga-moga dengan ikhtiar kita yang sedikit ini dapat mengundang dan menarik hidayah Allah itu mendekati kita, seterusnya lekat mendasar dilubuk hati. Bagi yang tidak Berjaya bangun malam, jadikanlah Ramadhan ini sebagai latihan untuk bangun malam. Jangan kita jadikan ramadhan ini sebagai alas an untuk memuaskan nafsu yang yang telah lama dilatih secara intensif oleh leftenan dan sarjan jeneral syaitan dan iblis. Semoga kita beroleh anfaat.

Oleh: Mohd Fariiqul Amin bin Mohd Rosli
B. Sc. (Islamic Studies)
UTM Skudai

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Pesta Ramadhan..."