Monday, October 6, 2008

Penetapan kuota kepada 50% untuk Bumiputera bukti Kedah jaga hak Melayu

Keputusan kerajaan Negeri Kedah menaikkan kouta belian semua jenis rumah daripada 30% kepada 50% dilihat sebagai suatu langkah yang wajar.

Hal demikian kerana, lebih daripada 1.5 rakyat negeri Kedah merupakan Bumiputera Melayu berbanding sekitar 0.5 juta berbangsa Cina, India dan Lain-lain.

Penetapan ini membuktikan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat di Negeri Kedah menitik beratkan permasalahan memiliki tempat tinggal yang di alami oleh kaum melayu bumiputera dinegeri ini.

Secara tidak langsung ianya menepis tohmahan bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat dinegeri ini yang menafikan hak melayu semata-mata mahu mengambil hati kaum bukan bumiputera.
Selain itu, tindakan memperbanyakkan rumah kos rendah juga dilihat memberikan kesan positif kepada rakyat Negeri Kedah yang rata-ratanya mempunyai pendapatan yang sederhana.

Menurut Presiden Penaja PERSADA, Mohd Faisal Bin Mustaffa ketika dihubungi berkata, tindakan kerajaan Negeri Kedah yang mengutamakan unsur-unsur kebajikan kepada rakyat berbanding mengutamakan unsur-unsur komersial disokong penuh oleh mahasiswa. Rakyat yang sebelum ini mahu melihat perubahan yang mendadak harus sabar dan meneliti polisi 100 hari pemerintahan kerajaan dimana salah satunya adalah tiada perubahan drastik yang akan dilakukan dinegeri ini.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Penetapan kuota kepada 50% untuk Bumiputera bukti Kedah jaga hak Melayu"