Monday, March 16, 2009

Mahasiswa perlu nyatakan pendirian bersama dalam isu kerajaan perpaduan



Berikutan kenyataan daripada Presiden Parti Islam Se-Malaysia (PAS), Tuan Guru Dato Seri Haji Abdul Hadi Bin Awang di dalam ucapan di parlimen baru-baru ini supaya diwujudkan kerajaan perpaduan (unity government) di negara ini. Ianya yang menjadi polemik pada ketika ini. Saya melihat isu ini perlu dikupas secara lebih objektif oleh golongan mahasiswa.

Hal demikian kerana, sudah terang lagi bersuluh kita melihat kerajaan yang sedia ada sanggup melakukan apa sahaja untuk mematikan karier politik pihak yang tidak sehaluan dengan mereka.


Lihat sahaja dinegeri Perak Darul Ridzuan baru-baru ini, bagaimana pihak yang gilakan kuasa politik ini sanggup membelakangkan perlembagaan semata-mata mahu merampas kepimpinan yang dipilih oleh rakyat.

Sejarah juga pernah menyaksikan bagaimana suatu ketika, PAS yang menyertai UMNO akhirnya ditendang keluar oleh golongan yang tidak bertanggungjawab.

Oleh itu, saya melihat mahasiswa seharusnya menggembeling idea dan buah fikiran untuk mengupas isu kerajaan perpaduan ini samaada releven ataupun akan mengulangi sejarah hitam gerakan islam di negara ini.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
Presiden,
Persatuan Mahasiswa Darul Aman (PERSADA KEDAH)

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Mahasiswa perlu nyatakan pendirian bersama dalam isu kerajaan perpaduan"