Wednesday, July 8, 2009

ISU PPSMI ; HARAP KERAJAAN TIDAK MUNGKIR JANJI



Kuala Lumpur,8 julai : Persatuan Mahasiswa Darul Aman (PERSADA KEDAH) berharap agar kerajaan tidak memungkiri janji terhadap keputusan memansuhkan dasar Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Dan Matematik dalam Bahasa Inggeris(PPSMI) sepenuhnya menjelang 2012.Menurut Presidennya Saudara Syazwan Bin Ahmad tempoh tiga tahun yang ditetapkan oleh kerajaan mungkin terlalu lama dan banyak perkara boleh berlaku dalam tempoh tersebut.

”Saya menerima positif keputusan ini cuma saya berharap pihak kerajaan tidak berubah fikiran untuk mengadakannya semula dalam tempoh tiga tahun ini terutamanya keputusan ini dibuat hampir dengan hari pembuangan undi Dun Manik Urai” ujarnya lagi.

Dasar yang diperkenalkan sejak 2003 oleh bekas Perdana Menteri,Tun Dr. Mahathir Mohamad itu telah mendapat bantahan daripada pelbagai pihak termasuk para tokoh sasterawan,ahli-ahli akademik.badan-badan bukan kerajaan dan juga ibubapa pelajar.Antara tokoh-tokoh yang menentang dasar ini ialah Dato’ A. Samad Said,Datuk Dr. Hasan Ahmad,Datuk Shanon Ahmad,Datuk Noordin Haasan.

Kajian mendapati dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) hanya berjaya meningkatkan empat peratus penguasaan bahasa asing itu, dan sebaliknya mengurangkan minat untuk mempelajari dua subjek tersebut.Ia akan merugikan generasi akan datang.

Beliau berharap agar kerajaan membuat keputusan atas kepentingan semua pihak dan untuk kepentingan pihak tertentu.Jika kerajaan memungkiri janji mereka akan terima balasannya bah kata sasterawan negara.A. Samad Said ”,Jika masih gagal,ia perlu diterjemahkan dalam pilihanraya sebagai kuasa terakhir.”
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "ISU PPSMI ; HARAP KERAJAAN TIDAK MUNGKIR JANJI"