Wednesday, July 8, 2009

Rusuhan di China : Tindakan Pihak Keselamatan China amat dikesali

Selasa, 7 Julai 2009 – Persatuan Mahasiswa Darul Aman(PERSADA KEDAH) mempertikaikan tindakan keterlaluan Pihak Pasukan Keselamatan China yang melepaskan tembakan membabi-buta dalam menangani suatu perhimpunan tunjuk perasaan oleh penduduk Islam keturunan Uighurs di Wilayah Xinjiang yang melepaskan tembakan kearah penunjuk perasaan.

Menurut Exco Perhubungan & Pengantarabangsaan PERSADA,Saudara Abdul Azim Jamil

“Isu penindasan pemerintah China terhadap penduduk etnik Uighur yang beragama Islam telah lama berlarutan dan tindakan keterlaluan pihak keselamatan China terhadap terhadap penunjuk perasaan amat dikesali”. Beliau yang juga mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia(UTM),Skudai menanggap pihak pemerintah China seolah-olah tidak mengiktiraf kumpulan etnik tersebut.



















Setakat ini dilaporkan sebanyak 140 orang dikatakan maut bahkan akan bertambah manakala 800 lagi cedera. pihak berkuasa China dilaporkan telah menahan sebanyak 1,434 orang yang dipercayai terlibat dalam pergolakan etnik di China.


“Kita menentang keras sebarang bentuk penindasan samaada dari segi ekonomi dan sebagainya terhadap penduduk Islam Uighur sebaliknya menyokong sebarang bentuk usaha kearah pendamaian diantara penduduk Islam Uighur itu dengan pihak kerajaan China.” katanya lagi.


Dilaporkan Penduduk Islam Uighur telah menuduh pihak berkuasa China bertindak keterlaluan dalam menyelesaikan dan menyuraikan penunjuk perasaan secara aman oleh beribu-ribu penduduk dan mereka juga mendakwa mengunakan gas pemedih mata dan melepaskan tembakan membabi buta dalam menyuraikan penunjuk perasaan secara aman.
Kekacauan bermula Ahad lalu apabila sebanyak 1000 hingga 3000 orang berkumpul di People’s Square bagi membantah kematian 25 pekerja kilang Uighur yang dipercayai terbunuh ketika rusuhan di selatan China.

Dalam perkara ini,Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC) digesa untuk memainkan peranan yang lebih penting dalam menangani isu pergolakan etnik minoriti Islam yang dianggap paling buruk di China dalam masa beberapa dekad ini.

OIC sekali lagi dilihat gagal memainkan peranan yang penting ketika berhadapan dengan isu seperti ini. Sikap tunggu dan lihat daripada OIC tanpa mengambil tindakan terhadap permasalahan umat Islam amat mengecewakan.

OIC juga dilihat kurang bertegas dengan negara-negara besar dunia yang menindas umat Islam di dunia ini. Buktinya, setakat hari ini masih lagi tiada laporan media yang dibuat oleh OIC dalam mempertikaikan penahanan umat Islam Uighur yang dibuat tanpa alasan yang kukuh oleh pihak berkuasa China.
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Rusuhan di China : Tindakan Pihak Keselamatan China amat dikesali"