Saturday, July 18, 2009

SEKOLAH INTEGRASI FAIZIN TERBAKAR, BANTUAN DIPERLUKAN


Guar Cempedak,18 Julai :-Sebuah sekolah rendah yang berteraskan pendidikan Islam di Kedah iaitu Sekolah Integrasi Faizin (SAIF) Guar Chempedak telah terbakar pada jam 10.00 pagi kelmarin. Kebakaran melibatkan bangunan yang menempatkan Pejabat Pentadbiran sekolah, bilik lembaga tadbir, bilik mudir, bilik guru ,perpustakaan, dan dua buah bilik darjah.Keseluruhan bangunan musnah. Turut musnah ialah 11 unit komputer termasuk dua unit komputer pentadbiran sekolah dan guru, 1 unit dan mesin potostate yang baru dibeli, peralatan perabot antaranya meja mudir, meja kerani dan kaunter serta beberapa buah almari dan 65 unit meja dan kerusi murid.

Barang Berharga Turut Musnah


Menurut Timbalan Presiden Persatuan Mahasiswa Darul Aman(PERSADA Kedah),Saudara Ammar Badruddin ketika dihubungi berkata punca kebakaran adalah disebabkan litar pintas dan telah memusnahkan kompleks pentadbiran sekolah tersebut.Kerugian dianggarkan hampir RM500 000.

”Alhamdullilah semua pelajar selamat dan tiada nyawa yang terkorban kerana api tidak sempat merebak ke bangunan asrama,” ujarnya lagi.Beliau yang juga Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Kolej Universiti Insaniah(KUIN) juga akan melancarkan kutipan derma kilat di KUIN bagi membantu meringankan beban guru dan pelajar sekolah terbabit.


Bahagian Pejabat Pentadbiran Yang Terbakar


Sekolah Integrasi Faizin(SAIF) merupakan salah sebuah sekolah di Negeri Kedah yang berteraskan Pendidikan Islam mula beroperasi pada tahun 2006.Sekolah ini ditubuhkan hasil pengembelengan tenaga muda,masyarakat setempat,para intelektual yang inginkan penggabungan atau kesepaduan pendidikan agama,sains,tahfiz ,teknik pembelajaran dan pengajaran yang terarah.Ia terletak di Pekan Guar Cempedak berhampiran dengan balai polis.Sekolah itu sebelum ini masih dalam proses penambahbaikan dan masih memerlukan sumbangan.


Atas dasar keperihatinan ,PERSADA Kedah melalui bendaharinya,Saudara Mohd Taufik Iqbal meminta semua pihak terutamanya mahasiswa Kedah agar sudi menghulurkan sumbangan bagi membantu pihak pentadbiran sekolah membaik pulih sekolah terbabit.

”Saya menyeru kepada semua pihak terutamanya mahasiswa Kedah agar menghulurkan sumbangan bagi membantu pelajar-pelajar untuk meneruskan pembelajaran.Walaupun tidak berada di Kedah tetapi kita masih boleh membantu” ujarnya yang juga merupakan mahasiswa di Universiti Islam Antarabangsa(UIA).


Gambar Hadapan SAIF


Sumbangan boleh dihulurkan terus kepada Tabung Pembangunan SAIF melalui akaun Bank Islam : 02084010028830 atau kepada Tabung Kasih Ummah PERSADA melalui akaun bank Islam ; 12-047-01-004609-2.Sebarang masalah boleh menghubungi Taufik di talian 0135949168





Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "SEKOLAH INTEGRASI FAIZIN TERBAKAR, BANTUAN DIPERLUKAN"