Friday, October 30, 2009

Isu Memali :Persada desak Kosmo! tarik kenyataan fitnah

Langkawi 29 Okt 12.15 a.m | Persatuan Mahasiswa Kedah darul Aman (PERSADA kedah) menggesa akhbar Kosmo! supaya menarik semula kenyataan yang mendakwa bahawa Ustaz Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali Ibrahim Libya sebagai sesat.

Setiausaha Agong PERSADA Kedah , Mohd Al-hafiz Adnan mendakwa bahawa kenyataan akhbar kosmo! yang diterbitkan pada Isnin 26 oktober lalu merupakan satu kenyataan fitnah dan tidak benar.

Mewakili PERSADA,beliau mengecam tomahan tersebut dan meminta agar pihak Kosmo! memohon maaf secara terbuka dan menarik balik kenyataan tersebut.

“Perkara tersebut sudah lama selesai dan tidak perlu di bangkitkan apatah lagi memfitnahnya sebagai sesat..”

“Majlis fatwa Negeri Kedah sendiri pernah mengeluarkan fatwa bahawa mereka yang meninggal dalam tragedi Memali adalah tidak sesat dan meninggal sebagai seorang syuhada atau mati syahid “ –Ujarnya lagi.

Berikutan itu,beliau yang juga merupakan Presiden Persatuan Mahasiswa Kedah Universiti Malaya(PERMADAH UM) akan membincangkan perkara susulan berkaitan ini dan kemungkinan besar akan menyarankan pihak yang terlibat dengan peristiwa tersebut (ahli keluarga mangsa) mengambil tindakan undang-undang terhadap akhbar Kosmo!.

Kes ini tidak pernah dibicarakan di mahkamah walaupun sudah beberapa kali tuntutan fail terhadap peristiwa ini dilakukan.

Dalam peristiwa Memali,Ustaz Ibrahim Libya dan pengikutnya terbunuh dalam satu operasi yang dijalankan oleh pihak polis pada 19 November 1985 yang dinamakan operasi Hapus pada zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri.

Dalam operasi tersebut ,berlaku pertempuran di antara penduduk Kampung Memali dengan anggota polis yang telah mengorbankan seramai 18 jiwa manakala berpuluh-puluh yang lain cedera.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Isu Memali :Persada desak Kosmo! tarik kenyataan fitnah"