Tuesday, December 16, 2008

Lepasan Sekolah Rendah Islam tidak diterima SMKA

SAYA mewakili pelajar Sekolah Rendah Islam di Kedah, terkilan dan kecewa dengan situasi yang berlaku kepada pelajar sekolah rendah Islam yang tidak dapat menyambung pelajaran ke Tingkatan 1 Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di Kedah.

Saya difahamkan peraturan ini ditetapkan Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pelajaran Kedah. Keadaan ini berterusan sejak 2006. Pelajar lepasan Sekolah Rendah Islam di negeri ini mendapat keputusan cemerlang 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tidak dibenarkan membuat permohonan meneruskan pengajian di mana-mana empat SMKA di Kedah.

Sebelum 2006, pelajar aliran sama boleh memasuki SMKA seperti lepasan sekolah kebangsaan yang lain .

Sebagai makluman, pelajar cemerlang hanya dapat memasuki Sekolah Agama Negeri saja iaitu Maktab Mahmud yang hanya boleh menempatkan sebilangan pelajar. Pelajar mendapat 5A dalam UPSR tidak mempunyai pilihan lain untuk menyambung pelajaran dalam aliran agama khususnya SMKA.

Mereka mengikuti sukatan KBSR dan menduduki peperiksaan UPSR yang dikendalikan oleh Kementerian Pelajaran sama seperti pelajar lain. Mengapa hak mereka dinafi dan berlaku diskriminasi.

Saya berharap pihak yang berkenaan dapat mengambil tindakan sewajarnya demi memartabatkan pendidikan Islam di Malaysia.

WARIS PRIHATIN,
Alor Star, Kedah.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Lepasan Sekolah Rendah Islam tidak diterima SMKA"